Տեմպուսի HESDeSPI նախագիծ

2011 թվականի հոկտեմբերի 15-16-17-ին տեղի ունեցավ Տեմպուսի HESDeSPI, ( Բարձրագույն կրթական համակարգի մշակում սոցիալական գործընկերության բարելավման և հումանիտար գիտությունների մրցունակության համար) ծրագրի հերթական այցը ԵԳՊԱ և ԵՊՃՇՀ հաստատություններ Հանս  Սկոգլունդի կողմից:

 

 

 

 

 

 

Վերջինս  ժամանել էր Շվեդիայից, Եվրոմիության կողմից որպես անկախ  փորձագետ վերոհիշյալ ծրագրի ընթացիկ գործընթացը ուսումնասիրելու և գնահատելու նպատակով: Այս այցի շրջանակներում տեղի ունեցավ  շնորհանդես ԵԳՊԱ-ում և ԵՊՃՇՀ-ում, նաև հանդիպեցին ծրագրի շրջանակներում ստեղծված խորհրդատվական մարմնի ներկայացուցիչներին, այցելելով Երևանի ժամանակակից արվեստի թանգարան, Գաֆեսճյան հիմնադրամ, կուրատորների միջազգային ասոցիացիա, հադիպեցին Մշակույթի նախարարության ժամանակակից կերպարվեստի վարչության պետ  Սոնա Հարությունյանին, Տեմպուսի ազգային գրասենյակի պատասխանատու Լանա Կարլովային, քննարկվեցին սոցիալական գործընկերների հետ համագործակցության դերի մասին արվեստի կառավարման ոլորտում:

 

Evaluation of  the “Tempus HESDESPI” project

Tempus programme project HESDESPI

Performed by Hans Skoglund

Stockholm, Sweden 2011-11-05

 

 

During my short time (October 15-16, 2011) visit to Armenia I focused on the project events planned by the work plan. It was assessed overall presence situation within the program on the basis of the negotiations and discussions with staff and students of the Yerevan State University of Architecture and Construction (YSUAC).

The Yerevan State Academy of Fine Arts and Yerevan State University of Architecture and Construction staff participated in the meeting with their presentations. Many issues were clarified through the discussion and Q&A.

 

Program aspects evaluated:

Quality of the study programmes concept in related study courses (Humanity sciences, Culture administration); presence of elaborated 5 study modules and representation of necessary topics and skills in them.

a)      Presence of training materials for elaborated study courses (quality and languages available) .

b)      Methodological recommendations for developing qualification exam/paper content.

c)      Process of approbation and testing of training modules.

d)     Links between the current study programme and other courses of study in the study related organisational unit.

e)      The compliance of study programmes with needs of labour market and future skills of graduates, the co-operation with labour market is justified (concluded contracts, agreements, meeting protocols etc.).

f)       The compliance of study programmes structure and content with legal regulations in partner country.

g)      Quality of implementation of study programmes- availability of human and technical resources.

h)      Use of state-of-the art equipment for implementing of educational programmes (e.g. computers, multimedia techniques, software).

i)        Existence of developed professional standard for each qualification.

j)        Conformity of professional qualification for involvement in European Qualification Framework, development of documentation regarding ECTS and EQF

k)      Level of development of methodological recommendations regarding improvement of higher education offer, content and educational and management processes

l)        Publications in mass media and informative articles regarding the project and its outcomes

 

 

[facebook]

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.